Panda, Pingwin, Phantom, Koliber – algorytmy

Google stara się zrozumieć czego i w jaki sposób szukasz, analizuje wiele danych jednocześnie i na ich podstawie wyświetla Ci wyniki, które jego zdaniem będą najlepiej odpowiadały Twoim potrzebom.

Jakie algorytmy możemy wyróżnić?

Istnieje wiele algorytmów, które na bieżąco analizują sytuację w Internecie. Google nigdy się nimi nie chwali, nie mówi otwarcie o wprowadzanych zmianach. Największe zmiany w algorytmach zostały przez świat SEO nazwane i opisane:

Algorytm Panda

Panda – program, którego głównym zadaniem jest ocena treści na serwisie. Tym samym sprawdza on czy na stronie:

  • Treści są oryginalne i czy nie został popełniony plagiat;
  • Nie zachodzi duplikacja treści – teksty na różnych podstronach, w ramach jednego serwisu, nie powtarzają się;
  • Jest wystarczająca ilość tekstu – Google chętnie wyświetla strony, które mają rozbudowaną treść. Im więcej znaków (np. w artykule) tym większa szansa, że będzie on wartościowy dla potencjalnego użytkownika;
  • Oprócz ilości Google ceni sobie jakość – Panda sprawdza teksty także pod kątem zawartości merytorycznej;
  • Tekst jest naturalny – chcąc się skutecznie pozycjonować należy wybrać słowa kluczowe, na jakie chcesz, aby widoczna była Twoja strona i wysycić treści na stronie właśnie nimi. Należy uważać, aby nie upychać słów, jedynie te umieszczone naturalnie przynoszą SEO efekty;

Głównym założeniem Pandy jest wyświetlanie na najwyższych pozycjach takich stron, które wyróżniają się treścią wysokiej jakości i generują duże zaangażowanie użytkownika na swoim serwisie i wokół niego.

Algorytm Pingwin

Pingwin – algorytm, który odpowiada przede wszystkim za deprecjonowanie stron, do których prowadzi duża liczba linków z serwisów o niskiej jakości lub o spamerskim charakterze. Nakłada karę za tak zwaną manipulację przepływem PageRank, popularnie nazwane jest to karą za linki. Prawdopodobnie oceniane są:

  • Przyrost linków w czasie – nadmierny przyrost może być sygnałem dla Google, iż proces pozycjonowania realizowany jest „za szybko”, nienaturalnie, co zazwyczaj tożsame jest ze spamem;
  • Jakość odnośników – tutaj należy jasno powiedzieć, że „jakość” jest postrzegana bardzo różnie i nie ma czegoś takiego jak ranking dobrych stron. Google nie daje jasnych wytycznych, dlatego dla różnych specjalistów dany link może mieć inną wartość. Na przykład dla Google słabym jakościowo odnośnikiem może być np. wpis w katalogu stron, ale nie mamy potwierdzenia tej tezy;
  • Dywersyfikacja odnośników – oceniane jest źródło i sposób pozyskania linków;
  • Jeżeli posługujemy się cały czas tą samą strategią, Google może ocenić to negatywnie;

Jeżeli Twój serwis otrzyma karę będącą wynikiem działania algorytmów Panda czy Pingwin, w panelu Google Search Console pojawi się stosowna informacja – jest to nałożenie kary ręcznej naruszającej wskazówki jakościowe lub za nienaturalny profil odnośników kierujących do Twojej witryny.
W obu przypadkach kara jest nakładana na cały serwis i obserwujemy natychmiastowe odcięcie ruchu organicznego.

Algorytm Phantom

Naszym zdaniem, jest to jeden z algorytmów, którego kary są najcięższe w skutkach. Sprawdza on przede wszystkim duże serwisy. Skupia się na wielu elementach, które wpływają na użytkownika, a także na jego zachowanie na stronie. Zwraca uwagę między innymi na:

  • Błędy serwisu związane z jego funkcjonowaniem oraz problemy techniczne – najszybszym sposobem na sprawdzenie statusu swojej strony jest: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl;
  • Optymalizację serwisu pod kątem treści i odpowiedniego, naturalnego wysycenia frazami kluczowymi (nikt nie powinien opisywać swojego produktu wymieniając jego nazwę np. 40 razy);
  • Jakość tekstu – przede wszystkim zwraca uwagę na podstrony, gdzie tej treści brakuje lub jest jej bardzo znikoma ilość;
  • Przeładowanie serwisu reklamami – jeżeli zanim zacznie się korzystać ze strony trzeba zamknąć więcej niż jedną reklamę to kara jest niemal gwarantowana;
  • Kopiowanie artykułów – jeśli Twój serwis opiera się na kopiowanych artykułach lub ich fragmentach to wiedz, że jest to problem zarówno dla wyszukiwarki Google jak i dla użytkowników.

Kary nakładane na serwis, będące skutkiem działania algorytmu Phantom, są niezwykle trudne do zdiagnozowania, ponieważ mogą obejmować pojedyncze podstrony serwisu. Odkrycie przyczyny spadku ruchu wymaga przeanalizowania szeregu danych zawartych w narzędziach Google Search Console oraz Google Analytics. Najczęstszym problemem są reklamy na serwisie oraz podstrony ze znikomą ilością tekstu.
Ofiarami Phantoma zostają duże serwisy lub marki, które chcąc zwiększyć ruch w serwisie sztucznie generowały podstrony. Dodatkowo, jeżeli strona jest skonstruowana błędnie pod kątem UX, istnieje większe prawdopodobieństwo ukarania jej.

Koliber – silnik czy algorytm?

W 2013 roku Google wdrożyło algorytm Koliber. Algorytm ten został opracowany z myślą o analizowaniu intencji użytkownika, zrozumieniu jego potrzeb. Ma to na celu serwowanie jak najbardziej trafnych wyników wyszukiwania, które pozwolą Ci skorzystać z informacji nawet bez wychodzenia z wyników wyszukania.

Tym samym Google kładzie zwraca uwagę między innymi na:

  • Wyszukiwanie lokalne – prezentuje wyniki, które pozwolą Ci skorzystać z usług / produktów położnych jak najbliżej Ciebie
  • Podpowiedzi w wynikach – czyli Google wyświetla od razu informację na stronie z wynikami wyszukiwania, bez konieczności przechodzenia do serwisu docelowego (np. Knowledge Graph);
  • Premiuje długie słowa kluczowe (z tzw długiego ogona) – czyli im bardziej precyzyjne pytanie zadasz, tym lepiej dopasowane wyniki otrzymasz;

Jeśli patrzeć z punktu widzenia użytkownika, to jest to ogromna zmiana i to na lepsze.